onelifestylebytina.blogg.se

Bloggen om mig och mitt liv. Mitt val av livsstil, tankar och funderingar.

Kroatien <3

Publicerad 2017-07-22 18:21:34 i

Vintertid är Thailand mitt absoluta favoritland och sommartid är det helt klart Kroatien. Många protesterar säkert nu och anser att Sverige är fantastiskt. Jo så är det såklart men om jag fick välja mellan att vara i Sverige eller Kroatien hela sommaren skulle jag välja Kroatien alla dagar i veckan. Jag älskar klimatet, havet, landskapet, maten och människorna. Mentaliteten som påminner om Thailand, hinner jag inte idag så går det lika bra en annan dag :)
 
Vi har en husbil och det var med den vi åkte, tillsammans med Karin och Lars-Göran som har en egen husbil att åka med ;)
Midsommar firades i härliga Långasand och på midsommardagen började vi vår resa söderut. Vi valde Öresundsbron och vidare genom Danmark till Gedser.
Mäktigt att åka bron med husbil :)
 
Från Gedser går färja till tyska Rostock. Det blåste så jag blev lite lätt sjösjuk såklart, inte alltid så bra med utmärkt balanssinne. Vi valde att åka några mil innan vi övernattade mellan några långtradare på en parkering. Det är kanske inte det bästa valet men i sällskap så kändes det helt tryggt.
Vi hade tänkt oss att nå långt andra dagen men oturen var framme för våra vänner och vi fick stanna en natt i Weiden då en mindre reparation behövde göras på deras husbil. Som väl var så gick det lätt att fixa så redan dagen efter rullade vi vidare på resan.
Böljande vackert landskap.
 
En natt i Slovenien i Ptui fick det bli. Vi valde att åka mot Zagreb och vidare neråt mot Zadar nästa dag. Zadar visade sig vara en större stad än vi förväntat oss så vi valde att åka norrut och hamnade i den lilla byn Privlaka. Här fanns några campingar att välja på och vi valde Dalmacija-Camp. En camping med ganska mycket träd så vi kunde parkera och få lite skugga under dagen. Nära det ljuvliga havet så ett bad fick det såklart bli.
Vi brukar aldrig förboka camping när vi åker och det är ju på gott och ont men som oftast så hittar vi härliga bra platser så för oss har det inte varit några bekymmer att åka utan att förboka.
Sandstrand på en del av campingen, det hör inte till vanligheterna då det flesta stränder är av typen stenstränder. Här fanns också en liten marina och pir.
 
Glada och nöjda att vi är framme :)
 
Byn Privlaka är pytteliten och det finns inte så mycket att göra men vi hade cyklarna med oss så vi tog en tur och utforskade närområdet en dag. Ön Vir ligger här och den verkar vara en riktig semesterö. Många fler hotell och hus till uthyrning. En lång fin vik med betongstrand. Varmt och skönt i vattnet.
Badvänligt
 
På väg mot Vir
 
Hamnen i Privlaka
 
Sjöborrar fanns det hur många som helst runtomkring så det gällde att se sig för vid bad.
Taggiga och ajaj att trampa på
 
Två luftbubblor som hamnat som ögon :)
 
Vacker stilla kväll i Privlaka
 
Efter ett par dagar bestämde vi oss för att åka lite söderut och utforska kusten. Vi hade inget mål från början men jag tittade på kartan och hittade Murter, en by på en ö några mil söder om Zadar. Vi tog sikte på en camping men hujadamej där var brant som fy så vi fick vända om och åka vidare till nästa som var Jezera. En stor camping men himla bra platser för alla hade utsikt mot havet. Vi älskar havsutsikt så detta passade perfekt.
Här fick vi både sol och skugga, på vår campingplats hade vi både fikon och olivträd.
Fikon
 
Oliver
 
Runt Jezera fanns det jättebra cykelväg så efter en dag i solen på betongstranden tog vi en cykeltur.
Fantastisk väg att cykla
 
Turkos hav
 
En stor fin marina även här. Paradis för båtägare och vi såg väldans många tyskar som faktiskt släpat med sig sin båt på släpvagn ända hit ner.
 
På kvällen tog vi en sväng till Tisno som är en liten fin by på lagom cykelavstånd från Jezera.
Hortensior i blom
 
Vackert
 
En av många vackra solnedgångar
 
Paradis för surfing och paddling
 
Vinden tog i så vi bestämde oss för att åka vidare mot nästa ställe. Förra året när vi var i Kroatien så hann vi inte åka till Plitvice sjöarna så det stod högst på min önskelista.. eller snarare måstelista.. Nu var det dags Tjohoo.
 
Plitvice är den största av Kroatiens åtta nationalparker. Det är en oas av sjöar, vattenfall och vacker natur. Såklart ett ställe som lockar många turister så det gäller att vara där tidigt för att slippa kö. Vi bodde på en camping lite norr om parken och kunde lätt vara där på morgonkvisten. Massor med fantastiska vyer och här kommer ett litet axplock från vår dag i Plitvice.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alla bilder är tagna med min mobiltelefon så kanske kommer det ännu ett inlägg senare med bilder tagna med den riktiga kameran ;)
 
En härlig promenad blev det och det kändes aldrig jobbigt ens. Jag har som tur är lätt för att promenera så dagen blev helt fantastisk och jag kommer gärna hit igen.
 
Efter en lätt lunch så åkte vi vidare ut mot kusten igen, vi valde att köra mot Senj. Hmmm världens sepentinväg sista stycket ner mot kusten, det gällde verkligen att ha tungan rätt i mun. Vi åkte kustvägen norrut och hittade en fin camping i byn Celce. Perfekt läge lite i utkanten och bara typ 50 meter till havet.
Så himla fint vatten här :)
 
Njöt verkligen av sol och bad några dagar här i Celce.
 
Vägen ner till havet.
 
<3
 
Ön Krk ligger där på andra sidan Celce
 
Många parasoller här men inte trångt :)
 
Solen på väg ner
 
 
Snudd på fullmåne sista kvällen i Kroatien.
 
Så var det dags för hemresa igen efter 10 nätter i härliga underbara Kroatien.
Genom Tyskland och på färjan mot Sverige.
 
Hejdå Tyskland
 
Hej Danmark
 
En natt i Gedser och sedan transportsträcka hem till Alvhem.
 
Tack mina nära och kära för en härlig resa, längtar tillbaka redan <3 <3 <3
Puss och kram
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annika Ilic

Publicerad 2017-07-23 02:16:34

Vilken härlig resa och jag förstår att ni gillar Kroatien skarpt!Kramis 😍

Svar: Ja det är efter Thailand den bästa platsen att vara på ❤Många kramar och stort tack för att du finns där ❤ ❤ ❤
Tina

Postat av: Housu

Publicerad 2017-07-23 08:37:42

Ser helt underbart ut. Ser fram emot att fira min födelsedag i Kroatsien nästa sommar 😀
Sååå vackra foton du har tagit ❤️

Svar: Är underbart 💝 Åhhh då får vi planera in kalas 👍😊 Tjohoooo det bästa av två världar jag fyller på vintern och firar i Thailand 😊 du fyller på sommaren och firar i Kroatien ❤
Kan det bli bättre tro?
Kramisar 😘 ❤
Tina

Postat av: Annika

Publicerad 2017-07-23 08:44:41

Tack min fina vän för det! Kram! <3

Svar:
Tina

Postat av: phiah

Publicerad 2017-07-24 11:22:54

Härligt Tina och vackert <3

Svar: Jaaa det är verkligen fantastiskt 💝 kram finaste du
Tina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tina

Jag är jag och jag försöker se livet från den ljusa sidan även om livet inte alltid är så lätt. Mitt i livet, lyckligt gift med Anders, två vuxna barn. Lever i Thailand under vinterhalvåret så mycket jag kan och under vår, sommar bor vi i hus mitt emellan Göteborg och Trollhättan. Har en diagnos som heter Fibromyalgi, dvs ständig värk och konstant trötthet. Låter dock inte en diagnos styra mitt liv, jag vill styra själv så jag inte hamnar i diket. Arbetar timmar inom äldrevården och gillar mitt jobb, det är givande att arbeta med människor <3 Stor kram på er <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela