onelifestylebytina.blogg.se

Bloggen om mig och mitt liv. Mitt val av livsstil, tankar och funderingar.

Maktlöshet..

Publicerad 2017-05-25 16:54:28 i

En känsla av maktlöshet ligger över mig för tillfället.
 
Ni som läste mitt inlägg angående min sjukdom får här lite uppdatering hur det gick hos läkaren.
 
Efter mycket om och men fick jag alltså en tid hos en läkare på den lokala vårdcentralen. Jag hade noga specificerat mitt ärende via vårdguiden så läkaren skulle förstå min situation.
När jag så kommer dit så får jag frågan: Jaha och vad kan jag göra för dig då?
Jag svarade att jag ville ha hjälp med att starta processen med att eventuellt få någon form av ersättning från Försäkringskassan då jag idag står utanför hela systemet.
 
Hon såg förvirrad ut... Jaha så du vill inte ha tabletter för smärtlindring av din fibromyalgi då?
 
Jag ännu mer förvirrad... Näää jag vill inte ha massa piller ... Jag vill ha hjälp att komma igång med en process..
 
Hon: Det kan jag ju inte skriva här och nu måste du förstå, jag känner ju inte till din problematik..
 
Jag: Nä det förstår jag, min tanke är att vi tillsammans ska ta reda på varför jag är energilös, trött, har migrän varje vecka, har värk osv. Har jag något mer än fibromyalgi? Kan det vara ME/cfc?
 
Hon: Det är ju svårt att svara på men vi kan ju ta lite prover och gå vidare efter dom resultaten kommit.
 
Jag: OK då börjar vi så.
 
Tack och hej, prover togs och hon skulle ringa mig när svaren kom.
 
Hon ringde när jag var på jobbet och då har jag ingen telefon påslagen...
Hon skickade ett brev där hon kortfattat skrev att alla prov såg bra ut utom ett som hon vill att jag tar om om ca 4 veckor. För övrigt såg hon ingen anledning att ta fler prover. Om jag fick besvär skulle jag ta kontakt för en ny tid.
 
Hon skrev också att efter samtal med rehabkoordinatorn på vårdcentralen så kunde hon inte skriva ett intyg till Försäkringskassan, jag hade ju inte haft regelbunden kontakt med vårdcentralen och ingen uppföljning på varken farmakologisk behandling eller rehabilitering fanns..
 
Tack och hej hälsningar .....
 
 
What?
 
Jag blev så ledsen, hur kan en kommunikation nå fram så illa? Jag trodde att hon förstod vad jag sa vid mitt besök men det var tydligt att så inte var fallet.
Jag ringde iallafall och bokade en telefontid med läkaren och igår morse ringde hon upp mig..dock 35 minuter efter tidsbokad tid ;)
Jag undrade över brevet. Sa också att jag blivit ledsen över ett så respektlöst brev där jag kände mig avfärdad och inte alls tagen på allvar.
 
Hon förstod inte alls vad jag menade och sa att du sa ju att du inte ville ha några piller... Hon sa också att jag sagt att jag tränar på gym... vilket jag aldrig sagt då jag verkligen inte tränar på något gym. Det är inte så bra för mig att träna på gym säger hon då... Blir helt tyst.. Hon säger också att hon undrar varför jag inte söker ett arbete och undrar varför jag inte kan arbeta 100%.
 
Jag svarar att jag har ett arbete men att jag arbetar på timanställning, när jag kan och är i form att klara av att arbeta.Jag sa också att jag förstår att hon inte kan skriva ett intyg och det var därför jag tog kontakt för att jag vill påbörja processen och se om jag faktiskt kan ha rätt till någon form av ersättning med tanke på att jag max klarar att arbeta 50%, på dagis mindre än det men på ett lugnt stillasittande arbete fungerar 50% bra. 4 timmar klarar jag vara skärpt i huvudet men sedan tar tröttheten över. Arbear jag längre dagar ligger jag som oftast i migrän dagen efter. Hur ska vi gå vidare?
 
Hon: Du får väl söka sjukgymnastik och få en rehabplanering..
 
Jag: Ok är det jag som söker detta eller skickas remiss?
 
Hon: Det får du söka själv, det finns ju i Älvängen.. Du kan ju kanske prata med arbetsterapeuten också..
 
Jag: OK jag ringer och bokar tid, när vill du att jag kommer för omtagning av blodprov? (det som var förhöjt värde)
 
Hon: Ja du kan väl droppa in om två veckor, så hör jag av mig när svar kommer så får vi se hur vi går vidare utifrån det svaret. Din problematik är ju inte akut, du har ju haft den många år och du har ju inte varit här på många år.
 
Jag: Nä just det för att jag inte orkat att driva min sak, nu vill jag försöka och se om jag har rätt att få något. Jag har levt på sparade pengar och min man. Ska det vara så?
 
Hon: Nä men du har ju valt att arbeta mindre, du hade ju eget förut.. då gick det ju bra att arbeta!
 
Jag: Ja på 50% arbetade jag.
 
Hon: jaha
 
Jag: Orkar inte mer nu, jag ringer sjukgymnast och tar prover om två veckor. Känns som jag inte blir tagen på allvar just nu.
 
Hon: Vad vill du egentligen att jag ska göra?
 
Jag: utreda mig!!! VArför är jag trött, energilös, har migrän osv osv...
 
Hon: Detta är ju inte nya krämpor eller?
 
Jag: Suck... nej det är det inte men jag vill bli utredd så jag kan få igång en process så jag kan se om jag har rätt till bidrag från Försäkringskassan.
 
Hon: jag kan inte skriva ett intyg nu.
 
Jag: Jag har förstått det... jag ringer sjukgymnast och upprättar en rehabplan och om dom kan göra mig pigg och alert så jag kan arbeta 100% så är ingen gladare än jag. Tack och hej.
 
Hon: Hejdå..
 
 
Jag känner mig alltså maktlös!!!
 
Hur ska jag nå fram till någon som inte är nåbar?
 
Har bokat en tid hos sjukgymnast och nu ser jag fram emot det besöket :)
 
Tack och hej, önskar er alla en fin helg <3

Kommentarer

Postat av: Tessan

Publicerad 2017-05-25 17:08:11

Blir så arg!!!😤Förstår verkligen inte varför de behandlar människor så😳 tycker att det är jättekonstigt att man inte kan starta en utredning. Bara för att man inte har sprungit varje vecka till vårdcentralen så ska man inte få någon hjälp med det??😤 Finner detta underligt😳 Kraaaam på dig going❤️❤️Lööv you❤️❤️❤️

Svar: Tack vännen, så funkar systemet idag tyvärr.Det gäller att kämpa på och inte ge upp alternativt mala ner vårdcentralen och gå dit tre ggr i veckan 😉
Love You to ❤❤❤❤ kramisar ❤
Tina

Postat av: phiah

Publicerad 2017-05-25 19:25:50

Kära Tina. Känner med dig och känner igen mig. Eftersom man blir ledsen och därmed dåligare av denna sortens behandling, är det svårt att söka hjälp. Det straffar sig senare. Har också nyligen haft en e-mail konsultation, som slutade med att läkaren skrev: Om du får symptom får du kontakta mig igen. Stor suck...jag har symptom! Ja det är lätt att känna sig maktlös. Kramar och önskan om att du orkar kämpa på. <3 <3 <3

Svar: Tack söta du ❤ Ja det är som alla säger...du ska vara frisk för att orka vara sjuk!
Hoppas du snart får hjälp med dina symtom ❤
Stor kram 😘
Tina

Postat av: Annika

Publicerad 2017-05-26 03:39:11

Jisses vilket meningslöst samtal med den som det verkar totalt oengagerade läkaren. Har hon inte hört talas om effekten av Fibromyalgi eller då hon bara erbjuder piller som inte hjälper annat än för stunden. Kan du få en annan läkare som förstår vad du vill bättre och kan läsa mellan raderna vilka bekymmer det handlar om framför allt i arbetslivet. Kan du inte skriva eller söka hjälp hos Försäkringskassan och be om råd samt berätta om din situation och berätta varför du inte sökt ersättning tidigare. Stor varm styrkekram till dig från mig <3

Svar: Hej ❤ Min tanke är att göra som hon säger, gå till sjukgymnasten och börja med att få en rehabplan 👍 nya prover och så får jag se vad hon säger. Har fått flera som rekommenderar en annan vårdcentral så det blir nästa steg om jag inte kan nå fram till henne. Försäkringskassan föreslog precis det som jag gjorde. Be en läkare skriva ett läkarutlåtande och skicka in. Dom är medvetna om min bakgrund och han jag pratade med sa att dom tar den i beaktning och har som komplement till ett nytt läkarutlåtande. Sen om det räcker för att få en ersättning på en viss del det kunde han såklart inte lova. Det förstår jag såklart. Tyvärr glömde jag fråga efter hans namn. Får ta ny kontakt med min lokala försäkringskassa för att skapa ny kontakt med någon person det går att prata med.
Tack för att du finns där och stöttar mig ❤ många stora soliga kramisar 💝
Tina

Postat av: Aud

Publicerad 2017-05-26 07:42:59

Stor klem. Det skal ikke være lett her i verden.🤗❤️

Svar: Takk, nei det er sikkert og visst 😍Stor klem til deg ❤
Tina

Postat av: Annika

Publicerad 2017-05-26 08:10:51

Gör du känner som bäst att göra men det känns som en tuggummiliknade procedur med rehab, sjukgymnastik etc då du är fullt medveten om vilka fysiska aktiviteter och övningar du mår bäst av att göra. Du känner ju din kropp vid det här laget och vad ska doktorn få ut av det hela. Kanske inse att det inte hjälper och då börjar skriva ett intyg som ligger till grund för försäkringskassans beslut...Suck! Jag förstår din frustration men det är som ett osmörjt tröskverk hela den här typen av vårdapparat. Stor varm kram!

Svar: Tuggummi är nästan för bra 😂Mer som att fastna i kvicksand 😉
Tar en sak i taget så får det ta den tid det tar 🌞
Megastor kram 💓💓💓
Tina

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-05-26 18:48:45

Hej Tina !
Vet inte vad du bor men eftersom inte vc verkar förstå din situation så kanske du kan skriva en egen remiss till Bragee kliniken eller stora sköndal i Stockholm . Proverna brukar vara bra vid Me /cfs så det är inget att gå på , när du träffar sjukgymnasten var inte "duktig" då och gör mer än du orkar vanligtvis så att du inte blir sämre senare .
Hoppas att allt fixar sig , tänker på dig !
Hoppas att vi träffas i HY till hösten / vintern
Anna

Svar: Hej Anna!Tack för ditt tips, jag bor några mil utanför Göteborg. Om jag inte kommer vidare så ska jag absolut ta ditt tips i beaktande, åker hur långt som helst för att få förståelse.
Jag lovar att inte vara "duktig" ska göra det jag kan, vet själv att jag blir riktigt dålig när jag är "duktig". Tack snälla för din omtanke <3
Vi får se till att träffas helt enkelt :) Längtar.
Kram Tina
Tina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tina

Jag är jag och jag försöker se livet från den ljusa sidan även om livet inte alltid är så lätt. Mitt i livet, lyckligt gift med Anders, två vuxna barn. Lever i Thailand under vinterhalvåret så mycket jag kan och under vår, sommar bor vi i hus mitt emellan Göteborg och Trollhättan. Har en diagnos som heter Fibromyalgi, dvs ständig värk och konstant trötthet. Låter dock inte en diagnos styra mitt liv, jag vill styra själv så jag inte hamnar i diket. Arbetar timmar inom äldrevården och gillar mitt jobb, det är givande att arbeta med människor <3 Stor kram på er <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela