onelifestylebytina.blogg.se

Bloggen om mig och mitt liv. Mitt val av livsstil, tankar och funderingar.

Tempeldags

Publicerad 2019-01-29 14:33:29 i Thailand,

Idag blev det en utflykt till byn Thap Sake som ligger ett par mil söder om Huay Yang. Min fina väninna Sissel hade inte varit vid templet där så då tog vi en sväng inom där.
Fantastiskt tempelområde där lugnet infinner sig bara genom att vistas där. Som alltid vid besök till tempel gäller lämplig klädsel, täckta axlar och knän. Visa respekt och få respekt!
Rikligt smyckat, vid sidan byggs det nytt. Ser ut som en paviljong av något slag, kanske är det klart nästa gång jag åker hit.
 
En av dörrarna in till stora templet.
 
Den häftiga stora liggande Buddhan.
 
Huset bredvid stora templet är du välkommen att besöka. Här inne kan du tända rökelse, skänka en slant, be en bön eller bara vara och andas in lugnet.
 
Buddhor i olika varianter.
 
Den coola stora "trumman" som är av någon metall.
 
Här kan du tända ett ljus.
 
Inte bara vi människor som tillber något, i Thailand är Elefanter och Apor lite extra speciella och ses som lyckobringare.
 
Här finns fyra stycken avbilder av viktiga munkar och här är det vanligt att smycka med bladguld som ett tecken på uppskattning och vördnad. Att stå framför dessa avbilder och titta in i ögonen ger känslan av att dom nästan är levande. Tog närbild på dessa fyra och alla har sitt eget unika uttryck.
 
Vem är du?
 
Vad tänker du på
 
Vad ser du?
 
Vad hör du?
 
Många tankar och funderingar som fyllde mitt huvud och jag blir lika förundrad varje gång jag besöker tempelområdet för det går inte förklara lugnet som det ger mig. Tacksam för möjligheten att ha tillgång tilll detta vackra.
 
På vägen hem så låg det en död blå fågel mitt på vägen, tyvärr påkörd. Vi stannade och beundrade denna vackra skapelse som tyvärr inte kommer flyga mer.
OBS! Bilden är stark, titta inte om du är känslig!
 
 
 
 
 
 
Lilla vackra krake ❤ Vila i frid ❤
 
Fantastiska färger.
 
Tack finaste Sissel för sällskapet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tina

Jag är jag och jag försöker se livet från den ljusa sidan även om livet inte alltid är så lätt. Mitt i livet, lyckligt gift med Anders, två vuxna barn. Lever i Thailand under vinterhalvåret så mycket jag kan och under vår, sommar bor vi i hus mitt emellan Göteborg och Trollhättan. Har en diagnos som heter Fibromyalgi, dvs ständig värk och konstant trötthet. Låter dock inte en diagnos styra mitt liv, jag vill styra själv så jag inte hamnar i diket. Arbetar timmar inom äldrevården och gillar mitt jobb, det är givande att arbeta med människor <3 Stor kram på er <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela